Sposób na nieznośną klasę

Sposób na nieznośną klasę

NR 4 (14) 2018

Nieraz słyszymy, że „dzieci są obecnie coraz trudniejsze”. Moja mama, która już jest babcią, podczas odwiedzin wnuków czasem mówi: „ja wiem, że jestem już starsza, ale wy chyba jednak byliście grzeczniejsi”. Tym trudniej jest w szkole, gdzie w klasie jest kilkanaście, dwadzieścioro, a czasem i więcej dzieci. Zdarzy się też nieraz taka typowo „nieznośna” klasa. Moja jest tego najlepszym przykładem: w klasie mam samych energicznych chłopców i choć grupa jest malutka, to nie ułatwia to utrzymania dyscypliny. Mimo moich usilnych starań, czasem po prostu nic nie skutkowało. Widziałam, że jedyną reakcję ze strony moich uczniów wywoływało głośne uderzenie ręką w stół.


Nie chciałam jednak przywoływać ich do porządku w ten sposób. Jestem przekonana, że zdecydowana większość nauczycieli bardzo chciałaby nigdy nie podnosić głosu, dopasowywać lekcje do potrzeb uczniów oraz ich możliwości. Tymczasem często jesteśmy zupełnie bezradni. Ja ten impas postanowiłam rozwiązać przy pomocy szkolnego psychologa. Metody zaproponowane przez niego sprawdziły się w mojej klasie, dlatego chciałabym podzielić się nimi z wami. Jednocześnie naprawdę warto podkreślić, że proszenie o pomoc specjalistów nie jest objawem słabości ze strony nauczyciela.

Oczywiście, jak to z metodami bywa, świeże są zawsze najskuteczniejsze. Zainteresowanie uczniów wprowadzanymi elementami trzeba więc stale podsycać.

 

Termometr hałasu

 

Jeśli twoim głównym celem jest zachowanie niezbyt wysokiego poziomu hałasu w klasie, to możesz wprowadzić do niej termometr hałasu. Wydrukowaną lub stworzoną samodzielnie kolorową skalę wieszasz na tablicy ze strzałką przymocowaną na magnes. Gdy uczniowie się „rozkręcają”, przesuwasz strzałkę w stronę koloru czerwonego, gdy cichną – z powrotem na zielony. Na początku możesz im to także sygnalizować albo głośno odchrząknąć, aby zwrócić ich uwagę. Celem uczniów jest utrzymanie strzałki z dala od czerwieni. Ważne jest również ustalenie konsekwencji tego, co się stanie, jeśli strzałka trafi na czerwony kolor; najlepiej, jeśli konsekwencja jest możliwie naturalna (tzn. nie zawiązałeś sznurówek – przewróciłeś się). Możesz umówić się z uczniami, że jeśli są zbyt głośno, to będziesz musiał(a) ich przesadzić, by umożliwili pracę innym. Jeśli w twojej klasie funkcjonują dzienniczki lub zeszyty do korespondencji z rodzicami, możesz powiedzieć, że jeśli dojdą do poziomu czerwonego, wpisujesz informację do rodziców.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

 Strona 44  Strona 45  Strona 46  Strona 47  Strona 48

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Dobry początek, czyli co i jak przygotować przed objęciem nowej klasy

    Początek roku szkolnego to bardzo trudny czas dla dzieci, szczególnie tych najmłodszych, które właśnie rozpoczynają swoją przygodę ze szkołą. Na szczęście znamy kilka sposobów, jak zminimalizować stres dzieci (i rodziców!), a przy okazji zadbać o pozytywne nastawienie do nowego miejsca.

  • Dzien Przedszkolaka – pomysł na przedstawienie bez prób

    Wakacje w przedszkolu to magiczny czas. Czas, który płynie trochę wolniej niż zwykle. Dzieci mają mniej zajęć dodatkowych lub nie mają ich wcale. Przestajemy pracować z przewodnikami i książkami. Rozkład dnia jest mniej napięty niż w ciągu roku szkolnego. Nie jest tajemnicą, że w dużym stopniu frekwencja dzieci spada, a my, nauczyciele, często jesteśmy już zmęczeni całym rokiem pracy. Odbija się to na naszej motywacji. Wakacje to jednak wspaniały moment na rozwijanie wyobraźni naszej i naszych przedszkolaków. Jednak nie zapominajmy, że to także czas nauki, który mądrze musimy wykorzystać.

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE