Integracja sensoryczna. Co warto wiedzieć, aby pomóc uczniom?

Integracja sensoryczna. Co warto wiedzieć, aby pomóc uczniom?

NR 2 (18) 2019

Wstępna diagnoza prowadzona w przedszkolu jest jednym z podstawowych zadań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na tym etapie kształcenia. Szybkie rozpoznanie problemów dziecka umożliwia jego efektywną terapię. Dlatego też uchwycenie symptomów wskazujących na zaburzoną integrację sensoryczną u dziecka i przekazanie informacji o nich rodzicom jest bardzo ważnym aspektem diagnozy przedszkolnej. W artykule opisujemy poszczególne zaburzenia w funkcjonowaniu, co pomoże we wstępnej diagnozie problemów, z jakimi zmaga się dziecko. Podpowiadamy również, jak efektywnie przeprowadzić rozmowę na temat trudności dziecka z jego rodzicami.  


Dziecko od urodzenia uczy się odbierania wszystkimi zmysłami bodźców pochodzących zarówno z jego własnego ciała, jak i z otoczenia.
Na ich podstawie nabywa umiejętności koniecznych w procesie uczenia się i funkcjonowania społecznego. Zakłócony proces integracji zmysłów prowadzi do problemów w rozwoju psychoruchowym dziecka, procesie uczenia się oraz przejawia się w zaburzeniach zachowania. Szybkie rozpoznanie problemów dziecka umożliwia jego efektywną terapię. Dlatego też uchwycenie symptomów wskazujących na zaburzoną integrację sensoryczną u dziecka i przekazanie informacji o nich rodzicom jest bardzo ważnym aspektem diagnozy przedszkolnej.


Znaczną część zakłóceń rozwojowych generują zaburzenia w zakresie integracji sensorycznej. Jest to proces neurologiczny, który charakteryzuje brak zdolności dziecka do odczuwania i reagowania na informacje dostarczane mu z otoczenia i własnego ciała. Dziecko już w łonie matki odbiera otoczenie poprzez pięć zmysłów: smak, słuch, dotyk, węch i wzrok. Ponadto jego wiedzę o otaczającym je świecie kształtują siła grawitacji, ruch, oraz pozycja ciała. Aby dziecko mogło prawidłowo się rozwijać, wszystkie zmysły muszą harmonijnie funkcjonować, dostarczać informacje o otaczającym świecie do centralnego układu nerwowego, który rozpoznaje je, segreguje, interpretuje, łączy ze sobą oraz z wcześniej zebranymi doświadczeniami, odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

 Strona 14  Strona 15  Strona 16  Strona 17  Strona 18  Strona 19

PODOBNE ARTYKUŁY

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE