Narzędzia TIK wspierające współpracę

Narzędzia TIK wspierające współpracę

NR 2 (24) 2020

Praca w grupach jest niezbędną formą pracy na każdym etapie edukacji, również w edukacji wczesnoszkolnej. Umiejętność pracy zespołowej jest uważana za jedną z najważniejszych kompetencji. Warto wykształcać w uczniach tę kompetencję, aby przygotować ich do sprawnego funkcjonowania na rynku pracy. Ewa Przybysz-Gardyza przybliża narzędzia TIK wspomagające rozwój umiejętności współpracy.


Aby kształtować w uczniach umiejętność współpracy, praca w grupach powinna spełniać pewne kryteria. Po pierwsze, uczniowie powinni pracować w zespole, czyli w parach lub większych grupach. Po drugie, uczniowie w grupie muszą być odpowiedzialni za siebie nawzajem. Oznacza to, że rozdzielają zadania, pomagają sobie i w razie potrzeby motywują maruderów. Po trzecie, współpraca oznacza wspólne podejmowanie pewnych merytorycznych decyzji dotyczących zadania czy projektu. Po czwarte, rezultat pracy w grupie zależy od zaangażowania każdego uczestnika.

Reasumując, pracą w grupie jest sytuacja, w której uczniowie słuchają siebie nawzajem, rozdzielają zadania, dyskutują o tym, co należy zrobić, rozwiązują konfl ikty, negocjują rozwiązania, łączą pomysły w całość i dochodzą do kompromisu. Praca w grupie zakończona jest wypracowaniem rezultatu końcowego: plakatu, prezentacji lub innego wytworu.

Na szczęście dysponujemy wieloma narzędziami TIK, które możemy wykorzystać do współpracy. Dorośli najczęściej korzystają z dokumentów Google, które można udostępnić innym osobom i razem z nimi pracować nad tworzeniem jednego pliku. Dla dzieci jednak polecam wykorzystanie narzędzi opartych na ikonach, a nie na tekście. Poniżej prezentuję kilka stron, które mogą zostać wykorzystane do pracy w grupach. Posłużę się przykładem projektu, w którym uczniowie w ramach zajęć o kontynentach mają w grupach zaplanować podróż dookoła świata.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

 Strona 50  Strona 49  Strona 48  Strona 47  Strona 46

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Kuchenna matematyka

    Matematyka to dziedzina nauki, która jest niezwykle przydatna w codziennym życiu. Jest wszędzie i odnosi się do czynności, które uczniowie wykonują każdego dnia. Odkrywanie matematyki w trakcie codziennych aktywności, takich jak gotowanie, robienie zakupów czy sprzątanie sprawia, że dzieci szybciej, łatwiej oraz chętniej się uczą i rozwijają kompetencje matematyczne. W tym artykule Marta Ratajczak proponuje przeprowadzenie lekcji matematyki w trakcie grupowego pieczenia ciasta.

  • Spotkanie klasowe z mamami, z okazji ich święta

    Dzień Matki może być dobrym pretekstem, by zaprosić najważniejszą osobę w życiu dziecka do klasy i spędzić wspólnie choćby godzinkę. Kiedyś na łamach „Inspiracji Nauczanki” proponowane były zabawy na kanwie książki „Jak mama została Indianką”. To była propozycja dla mam dzieci młodszych – od sześciu do ośmiu lat. Tym razem Małgosia do przyjrzenia się książce „Dziewczynki latają wysoko” i spotkania z mamami w klasie trzeciej.

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE