PAŹDZIERNIK 5 (21) 2019

NR 5 (21) 2019

INSPIRACJE NAUCZANKI

WYDANIE: październik - listopad 5 (21) 2019

DROGIE NAUCZANKI,

 

pierwszy miesiąc nowego roku szkolnego za Wami! Nadszedł czas na następne wyzwania, dlatego publikujemy kolejną dawkę inspiracji na zajęcia w listopadzie i grudniu.

 

Wśród Waszych wychowanków zapewne są uczniowie o przeciętnych zdolnościach, ale i ci wybitnie zdolni. Tym słabszym proponuje się zajęcia wyrównawcze i korekcyjne, a co z utalentowanymi? W jaki sposób ich wspierać? Zachęcam do zapoznania się z artykułem „Zdolny uczeń – jak z nim pracować?” i poszerzenia swojej wiedzy.

 

W pierwszym półroczu roku szkolnego zawsze mile widziane są zabawy, które sprzyjają integracji grupy, dlatego przygotowaliśmy pomysły na integracyjne zabawy ruchowe, które można dowolnie modyfikować. Dobrym pomysłem na integracje są również wspólne spacery. Jesienią warto wykorzystać ładną pogodę i wybrać się na spacer po dary natury: kolorowe liście, kasztany, szyszki, żołędzie… Przydadzą się podczas codziennych zajęć. Sprawdźcie, jak je wykorzystać podczas nauki matematyki! A w dziale „Coś z niczego” pokazujemy, jak zrobić lwa z liści.

 

Jesienią obchodzimy rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego proponujemy ciekawe sposoby na przekazanie historii, unikając teorii, która często jest trudna do zapamiętania. Pamiętajcie, że nawet najważniejsze tematy można poruszać podczas zabawy.

 

W bieżącym numerze nie zabraknie również odniesienia do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia… tak, to już niedługo. Zobaczcie, jak z niczego zrobić świąteczne aniołki.

 

Korzystając z okazji, serdecznie zapraszam na kolejną edycję Wzmacniacza Nauczanki – naszego dorocznego święta! Spotkajmy się w Poznaniu 20–21 marca 2020 r. Więcej informacji publikujemy na www.wzmacniacznauczanki.pl

 

Anna Rusin

redaktor prowadząca

CZYTAMY I MÓWIMY

POMYSŁ NA MATMĘ

BADACZE NATURY

FREESTYLE

  • Myślenie wizualne w szkole – rysowanie w klasie?

    Myślenie wizualne to narzędzie, które poprawia komunikację, wzmacnia kreatywność, ułatwia zapamiętywanie i sprawne formowanie swoich myśli. Opiera się na łączeniu słów i obrazów. To dobry sposób na wspieranie nauki i procesu uczenia się. W artykule podpowiadamy, jak zacząć rysować słowa i myśli, aby te stały się jasne, ciekawe, proste, zrozumiałe, konkretne, utrwalone i unikatowe.

  • Motyw anioła w sztuce

    Przedstawienia aniołów od zawsze były bardzo popularne w sztuce. Stąd też niemal każdy kojarzy ich atrybuty – skrzydła, aureole, białe szaty. Czy jednak wszystkie skrzydlate istoty, które widzimy na obrazach i rzeźbach, należą do niebiańskich zastępów? Ponieważ aniołowie nieodłącznie kojarzą nam się z Bożym Narodzeniem, jest to dobra okazja, by przypomnieć uczniom jedne z najsłynniejszych dzieł przedstawiających anioły.

COŚ Z NICZEGO

  • Lew z liści

    Jesienna pogoda zachęca do twórczych zadań plastycznych! Proponujemy zabranie uczniów na jesienny spacer i zebranie kolorowych liści, które przydadzą się do wykonania lwów z liści. Do tego zadania należy przygotować się z dużym wyprzedzeniem, gdyż liście, z których zostanie zrobiona grzywa, powinny być wysuszone.

  • Chóry anielskie

    Czy wiecie, że w niebie również panuje hierarchia? Jak można przeczytać w dziełach Pseudo-Dionizego Areopagity oraz św. Tomasza z Akwinu, niebiańskie zastępy dzielą się na trzy sfery, a te z kolei na trzy chóry. Artyści od lat przedstawiają skrzydlate istoty, odwołując się do tych tekstów. Na te Święta przygotujcie z dziećmi aniołki, które przyniosą ze sobą niebiański nastrój!

CLASS? YES!

  • Let’s be active!

    Zajęcia na świeżym powietrzu kojarzą nam się zwykle z okresem przedwakacyjnym. Oceny są wystawione i wtedy można poszaleć, ale czy takie zajęcia można i warto przeprowadzić również jesienią? Oczywiście, że tak! Po pierwsze, na zewnątrz nie ograniczają nas ławki i przestrzeń klasy. Po drugie, takie zajęcia są nie tylko bardzo atrakcyjne dla dzieci, ale również efektywniejsze niż zajęcia w klasie, ponieważ ruch, zabawa i emocjonalne zaangażowanie wzmacniają procesy uczenia się i zapamiętywania. Dzieci uczą się łatwiej i szybciej. Dlatego póki pogoda na to pozwala, zabierzmy swoją klasę na boisko szkolne, łąkę lub plac zabaw.

AKCJA AKTYWIZACJA

  • Integracyjne zabawy ruchowe

    W pierwszym półroczu roku szkolnego przydadzą się pomysły na zintegrowanie grupy, dlatego podpowiadamy, jakie zabawy doskonale się sprawdzą. Opisujemy mniej i bardziej dynamiczne, można wybrać tylko te, które pasują do waszych grup. Pamiętajcie, że wszystkie można dowolnie modyfikować.  Zapotrzebowanie na sprzęt jest znikome, dlatego z powodzeniem może wykorzystać je każdy nauczyciel.

OSWAJAMY NOWE TECHNOLOGIE

  • Aplikacje, które warto znać

    Coraz częściej w polskich szkołach w klasach I–III na lekcjach pojawiają się tablety, a nauczyciele oswajają się z kolejnymi ciekawymi aplikacjami. Zmienia się polski uczeń i zmienia się szkoła, która coraz częściej wykorzystuje nowoczesne narzędzia TIK. Prezentujemy kilka przydatnych narzędzi.

POMÓŻ MAŁEJ GŁOWIE

  • Zdolny uczeń – jak z nim pracować?

    Szkoła „szyta” jest na miarę ucznia o przeciętnych zdolnościach. Słabszym proponuje się zajęcia wyrównawcze i korekcyjne. A co z wybitnie utalentowanymi? Co można im zaoferować, by rozwijać ich potencjał? Kiedy wprowadzić indywidualne zajęcia? W jaki sposób wspierać i kogo uczynić partnerem dziecięcych aktywności? Wyjaśniamy w artykule.  

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE