SIERPIEŃ 4 (20) 2019

NR 4 (20) 2019

INSPIRACJE NAUCZANKI

WYDANIE: sierpień - wrzesień 4 (20) 2019

DROGIE NAUCZANKI,

 

pierwsze dni nowego roku szkolnego są szczególnie ważne dla pierwszoklasistów, którzy zazwyczaj czują radość, ale też pewne obawy przed nieznanym. Warto umilić im pierwsze dni w nowej szkole, korzystając z naszych pomysłów na aktywne i integrujące zabawy.

 

Jak zapewne wiecie, nauka matematyki nie musi być nudna, wprowadzanie ciekawych metod sprawia, że jest dla uczniów również świetną zabawą. Pierwsze dni w nowym roku warto wykorzystać na powtórzenie z uczniami materiału, doskonale sprawdzi się tutaj gra terenowa „Ślimak”. Natomiast 27 września obchodzimy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, to dobry pretekst do przeprowadzania ciekawych zajęć. Do realizacji proponowanych przez nas zabaw nie potrzeba wyszukanych przedmiotów, na dodatek można je powtarzać i urozmaicać przez cały czas nauki mnożenia.

 

Za chwilę przyjdzie czas również na omawianie lektur, sprawdźcie, co zrobić, aby uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach.

 

W trzecim tygodniu września odbywa się akcja Sprzątanie świata, proponujemy aktywne spędzenie wybranego dnia i zorganizowanie klasowego Dnia Ochrony Przyrody, podczas którego m.in. omówicie, w jaki sposób możecie na co dzień chronić przyrodę. Zachęcamy do kontynuacji tematu ochrony środowiska, podczas zajęć poświęconych niemarnowaniu żywności. Tym bardziej że w październiku obchodzimy Światowy Dzień Żywności i Walki z Głodem.

 

W bieżącym numerze nie zabraknie również pomysłów na świętowanie Międzynarodowego Dnia Kropki, Światowego Dnia Poczty i Znaczka Pocztowego, Międzynarodowego Dnia Pisania Listów czy Dnia Poczty Polskiej.

 

Zapraszamy również w kolejną podroż w głąb ludzkiego ciała, tym razem odpowiadamy na pytania dotyczące budowy i pracy serca.

 

Samych inspirujących dni w nowym roku szkolnym!

Anna Rusin

redaktor prowadząca

CZYTAMY I MÓWIMY

  • Atrakcyjne omawianie lektur

    Na słowa nauczyciela „Zaczynamy omawianie lektury” wielu uczniów dostaje gęsiej skórki. Oto zaczyna się czas wytężonej pracy umysłu, w którym dominować będzie dobra pamięć i umiejętność wyciągania logicznych wniosków, szukania skutków następstw itp. Tylko czy dla dzieci jest to najbardziej prosta droga do odkrywania fascynującego świata książek? Co zrobić, by zajęcia poświęcone na analizę tekstu, ilustracji i własnych przemyśleń były atrakcyjne, pełne zaangażowania uczniów – przewyższającego najśmielsze oczekiwania nauczyciela? Oprócz wskazówek dodajemy ciekawe materiały do wykorzystania m.in. do stworzenia lapbooka.

POMYSŁ NA MATMĘ

  • Nowa koleżanka - tabliczka mnożenia

    Druga klasa to moment, kiedy uczniowie stawiają czoła nowej umiejętności – mnożeniu. Może być tak, że od tego momentu tabliczka mnożenia będzie ciągnęła się za nimi, skutecznie zniechęcając do zabawy matematyką, ale może być i tak, że ta nowa znajomość okaże się owocna i przydatna w kolejnych latach. Wiele zależy od tego, jak zaczniemy przygodę z mnożeniem. Publikujemy pomysły na atrakcyjne gry z tabliczką mnożenia w roli głównej.

BADACZE NATURY

  • Klasowy Dzień Ochrony Przyrody

    Trzeci tydzień września to czas, w którym odbywa się akcja Sprzątanie Świata. To dobra okazja, by zorganizować klasowy Dzień Ochrony Przyrody i wspólnie podjąć dobre postanowienia na rozpoczynający się rok szkolny. Publikujemy scenariusz ciekawych zajęć „Jak ludzie zmieniają swoją planetę?”, które przyczynią się do pogłębienia i usystematyzowania wiedzy dotyczącej zniszczeń i ochrony środowiska, a także wykształcą aktywną postawę w działaniach związanych z ochroną środowiska.

  • Podróż w głąb ludzkiego ciała. Serce

    Jak to się dzieje, że nasze serce bije? Jak jest zbudowane, jakiej jest wielkości? A jak wyjaśnić to, że pracuje przez całe nasze życie bez odpoczynku? Zdradzamy, jak w łatwy sposób odpowiedzieć uczniom na pytania dotyczące pracy i budowy serca. Sposób pracy serca można porównać z pracą silnika w samochodzie. Wsiadajmy zatem do „auta” i zaczynajmy podróż naczyniami krwionośnymi w głąb ludzkiego ciała do serca.

FREESTYLE

  • Nie marnujemy jedzenia!

    16 października obchodzimy Światowy Dzień Żywności i Walki z Głodem, którego celem jest pogłębianie świadomości na temat globalnych problemów żywnościowych i wzmocnienie poczucia solidarności w walce z głodem i niedożywieniem. Warto z tej okazji przeprowadzić zajęcia poświęcone niemarnowaniu żywności. Publikujemy scenariusz zajęć, które wprowadzą uczniów w tematykę i zwiększą świadomość co do wielkości problemu. Ponadto przeprowadzenie zajęć na ten temat wskaże dzieciom rozwiązania przyczyniające się do redukcji problemu marnowania żywności, które sami mogą wprowadzić lub zasugerować opiekunom.

  • Pierwszoklasisto! Szkoła jest super!

    Rozpoczęcie roku szkolnego to szczególny dzień. Pomimo że wakacyjny czas jest pełen przygód i atrakcji, to większość dzieci, stęsknionych za rówieśnikami i nauczycielem, cieszy się z powrotu do szkoły. Dla pierwszoklasistów jest to dzień szczególny, który niesie za sobą ekscytacje, radość, ale i pewne obawy przed nieznanym. Proponujemy gry i zabawy, które umilą pierwszoklasistą pierwsze dni w nowej szkole i zintegrują grupę.

  • Poznajemy pocztę i wysyłamy listy

    Światowy Dzień Poczty i Znaczka Pocztowego obchodzimy 9 października, w tym dniu możemy świętować również Międzynarodowy Dzień Pisania Listów. Natomiast 18 października przypada Dzień Poczty Polskiej i święto wszystkich listonoszy. Warto skorzystać z tych okazji i przybliżyć dzieciom pracę doręczycieli oraz jedną z pierwszych form komunikacji, dziś zastępowaną SMS-ami czy e-mailami. Proponujemy zabawy i gotowe do wykorzystania materiały.

COŚ Z NICZEGO

  • W co dziś gram? W „kropka tu i tam”!

    15 września świętujemy Międzynarodowy Dzień Kropki. Pomysłów na obchody tego ciekawego dnia jest mnóstwo. Zaczynając od przeczytania książki i stworzenia własnego, indywidualnego znaku twórczego, poprzez zachęcanie do tworzenia „kropkowych” dzieł sztuki, pokazów mody z kropką w roli głównej, a kończąc na przeróżnych grach i zabawach z wykorzystaniem kropki. By przyczynić się do świętowania tego wyjątkowego dnia, a przy okazji pokazać, jak łatwo można zrobić coś z niczego, przygotowaliśmy propozycję gry, której główną bohaterką jest kropka.

CLASS? YES!

  • Funny fishing

    Czy jest aktywność, która bardziej kojarzy się ze spokojem, odpoczynkiem i kontemplacją przyrody niż wyprawa na ryby? Taka wersja wędkowania z pewnością nie powiedzie się z małymi uczniami. Ale jeśli połączyć przyjemność, jaką daje połów, z dynamiczną zabawą, to efekt „wow” murowany. Zwłaszcza jeśli dołączymy do tego prawdziwą wędkę (może być z patyka) i niezwykłe rybki.

AKCJA AKTYWIZACJA

  • Ślimak – matematyka w terenie

    Nauka matematyki nie musi być nudna, a już tym bardziej trudna, szczególnie na etapie klas początkowych. Może okazać się świetną zabawą i ciekawą przygodą. Wykorzystanie aktywnych i atrakcyjnych metod sprzyja kształtowaniu kompetencji matematycznych. Pierwsze dni w nowym roku szkolnym to dobry moment, aby powtórzyć z uczniami materiał omawiany w ubiegłym roku szkolnym. Warto wykorzystać piękną pogodę i zagrać w proponowaną przez nas grę.

POMÓŻ MAŁEJ GŁOWIE

  • Budowanie wewnętrznej siły

    Większość ludzi zaczyna realizację jakiegoś celu, ale tylko nieliczni potrafią wytrwać w postanowieniu. Dlaczego? Bo często na zewnątrz szukamy potwierdzenia naszej wartości. Gdy tego nie otrzymamy, rezygnujemy. Im młodsze pokolenia, tym większa jest tendencja oceniania innych przez pryzmat posiadania rzeczy materialnych, a nie wypracowanych cech charakteru czy umiejętności. Proponujemy scenariusz zajęć dla trzecioklasistów „Zbuduj swoją wewnętrzną siłę”, dzięki którym uczeń zbuduje przekonanie, że jego największą wartością jest jego wewnętrzna siła.

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE