Czytanie " w podskokach"

Czytanie " w podskokach"

NR 6 (22) 2019

Czytanie z natury jest aktywnością statyczną. W pozycji siedzącej, w skupieniu na książce dziecko rozpoznaje litery, nazywa je, łączy w sensy. Jednak natura dziecka charakteryzuje się dynamizmem. Poznaje świat w ruchu, potrzebuje różnorodnych bodźców płynących z wielu zmysłów, by utrwalać zdobywane doświadczenia, umacniać przeżycia. Czy można pogodzić te dwie skrajne właściwości – statyczne czytanie i dynamiczne poznawanie? Tak! Organizując naukę czytania wrażeniowego, czyli takiego sposobu czytania dzieciom i z dziećmi, by w tekst literacki wplatać gesty, okazywanie emocji, ruch, a nawet taniec na siedząco. Dzięki pozytywnym doświadczeniom ze wspólnotowego czytania dzieci chętniej będą sięgały samodzielnie po książki i podejmowały wysiłek związany z nauką liter.


Na czym polega czytanie?

 

Według defi nicji czytanie to proces poznawczy, w którym rozpoznajemy znaki pisma i tworzymy ich obraz dźwiękowy, nadając im przy tym znaczenie. Czyli żeby coś przeczytać, trzeba nie tylko znać wszystkie litery danego alfabetu oraz znaki interpunkcyjne, ale i rozumieć je w kontekście, odszyfrowywać ukryte metafory, rozpoznawać związki frazeologiczne itp. Obserwując wysiłek dzieci, który wkładają w naukę czytania, każdy pedagog wie, że czytanie nie ogranicza się jedynie do technicznej strony rozpoznawania i rozumienia słów, ale że to pewien sposób dotarcia do dziecka, to budowanie wewnętrznej motywacji do samodzielnego sięgania po książki, wreszcie, to spotkanie dziecka ze światem liter, wyrazów i zdań.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PODOBNE ARTYKUŁY

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE