Nie ma nic bardziej interesującego dla dzieci niż eksperymenty. A jeżeli w trakcie coś wybuchnie i nabrudzi – entuzjazm uczniów mamy gwarantowany! Tematem niezwykle lubianym przez uczniów i wywołującym morze skojarzeń są zjawiska wulkaniczne, a do przekazania wiedzy o nich wystarczą niezwykle proste doświadczenia. Opowiem tu o dwóch z nich. Zajęcia mogą odbyć się w klasie, jednak ja polecam wyjść poza ławki szkolne.
Jak zbudowane jest wnętrze Ziemi?
Wnętrze kuli ziemskiej badamy poprzez analizę rozchodzenia się w nim fal sejsmicznych. Fale te mogą się odbijać, załamywać w konkretny sposób lub rozchodzić z charakterystycznymi prędkościami zależnie od gęstości materii, przez którą przechodzą. Na podstawie tych badań wiemy, iż wnętrze Ziemi jest niejednorodne i możemy w nim wyróżnić trzy strefy: jądro ziemi, płaszcz ziemski oraz skorupę ziemską.
Czym jest wulkan?
Wraz ze wzrostem głębokości rośnie także temperatura, średnio o 1°C na każde kolejne 33 m w głąb Ziemi. Miejsce, w którym na powierzchnię Ziemi wydobywa się magma (jako lawa), nazywamy właśnie wulkanem.
Gdzie występują wulkany?
Wulkany występują w obszarach młodej górotwórczości oraz aktywnych trzęsień ziemi. W miejscach, gdzie jedna płyta litosfery zagłębia się pod drugą, wulkany powstają wzdłuż ich krawędzi – na kontynencie oraz wzdłuż rowów oceanicznych, np. wybrzeże Pacyfi ku, Europa Południowa, Wyspy Japońskie, Filipiny. Powstają one także w miejscach rozsuwania się płyt litosfery, czyli w grzbietach śródoceanicznych oraz w dolinach ryftowych, np. w Grzbiecie Śródatlantyckim i w Wielkich Rowach Afrykańskich.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.
Czyta woda to wartość, którą trudno przecenić. Korzysta z niej każdy: i ludzie, i zwierzęta, i rośliny. Również nasi uczniowie. Warto wspólnie z uczniami odkryć, że fakt, iż przejrzysta ciecz płynie z kranu, jest efektem długotrwałego procesu. Z pewnością zwiastuje to fantastyczną przygodę i jednocześnie podniesie świadomość dzieci w sprawie ochrony przyrody.
Wakacje coraz bliżej. W tym czasie dzieci mają mnóstwo wolnego czasu, który warto twórczo spożytkować. Podróżujemy z dziećmi, a każda z wypraw przynosi jakieś pamiątki np. muszelki, które w cudowny sposób oparły się sile fal morskich, kamyczki, bursztyny, kawałki drewna, szkiełka. Samodzielne zbieranie muszelek, szyszek, kwiatów i innych materiałów naturalnych sprawia wielką satysfakcję i przyjemność, zwłaszcza jeśli potrafi my je wykorzystać do sporządzenia prezentu czy trwałej pamiątki. Z pewnością stanie się lepszą alternatywą dla tanich, plastikowych przedmiotów, którymi niejednokrotnie „straszą” nas stragany w letnich kurortach.
Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:
618471134
biuro@semantika.pl
www.semantika.pl
ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd
Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP:
7773232650, REGON: 302483298
© Copyright 2019 Grupa Wydawnicza Semantika Sp. z o.o. | Polityka prywatności