Obserwujemy przyrodę w lutym – las

Obserwujemy przyrodę w lutym – las

NR 4 (4) 2016


"W grudniu: "

Lasy lisciaste przerzedziły sie. Gałezie grabu (Carpinus betulus) oraz debów (Quercus) zdobione sa jeszcze przez zeschłe liscie i owoce. Czerwone owoce utrzymuja sie na kalinie (Viburnum opulus), głogach (Crataegus) i dzikiej rózy (Rosa canina).Nadal zielenią się bory porastane przez gatunki niezrzucające liści na zimę – sosny (Pinus sylvestris), świerki (Picea excelsa), jodły (Abies alba). W uschniętym runie lepiej widać mchy takie jak często spotykany rokietnik pospolity (Pleurozium schreberi) i płonnik pospolity (Polytrichum commune).

Na bezlistnych drzewach i krzewach z pewnością zauważymy ptaki szukające owoców i nasion. O tej porze roku brakuje owadów – dotychczasowego pokarmu wielu z nich. Obserwacje są tym prostsze, ze z mroźniejszych krajów przylatują do Polski stada sikor bogatek (Parus major), gili (Pyrrhula pyrrhula), jemiołuszek (Bombycilla garrulus) i czyżów (Spinus spinus)

Scenariusz

Temat: Poznajemy mchy

Grupa docelowa: klasa III, kółko przyrodnicze

Formy i metody pracy: pogadanka, obserwacja przyrodnicza i jej dokumentacja, oznaczanie roslin, pokaz

Srodki dy.daktyczne: lupy, tekturki, ołówki, tasma klejaca, kolorowy atlas roslin, czuła waga kuchenna, miseczka z woda

Czas realizacji: 30-60 min w lesie, 1 godz. w klasie

Uwaga! Nie zrywamy mchów chronionych! Nauczyciel przed zajeciami powinien zapoznac sie z wygladem pospolitych gatunków spotykanych w borze (lub lesie lisciastym).

Przebieg

  •  Nauczyciel prowadzi krótka pogadanke na temat mchów (Nie maja korzeni tylko chwytniki, wode pobieraja z powietrza dzieki cienkim listkom. W cienistych lasach znajduja niezbedna do przezycia wilgoc. Wiele gatunków jest chronionych – nie wolno ich zrywac dla przyjemnosci).
  •  Zaprasza dzieci do obserwacji swiata mchów. Uczniowie sprawdzaja, w jakich miejscach one rosna. Wyszukuja kepki rózniace sie wygladem i dokumentuja znaleziska – przy pomocy nauczyciela zrywaja kilka łodyzek, naklejaja na tekturke, opisuja (np. znalezione na pniu drzewa). Nauczyciel zbiera jedna kepe mchu (sucha!) do przeprowadzenia doswiadczenia.
  •  Po powrocie do sali lekcyjnej uczniowie porównuja wyglad mchów. Opisuja, czym róznia sie od siebie (m.in. połozeniem łodyzek – wzniesionym lub lezacym). Sprawdzaja w atlasie roslin jak wyglada płonnik pospolity. Porównuja ilustracje z próbkami zebranymi w terenie. Staraja sie oznaczyc równiez inne okazy (profesjonalne oznaczanie wymaga analiz mikroskopowych).
  •  Nauczyciel przeprowadza pokaz. Wazy sucha kepke mchu, po czym przekłada ja do miseczki z woda. Po chwili ponawia pomiar. Pomaga uczniom zinterpretowac wniosek (Mchy potra a zatrzymac wode deszczowa, utrzymuja wilgoc, choc nie potrafi a korzystac z wody zgromadzonej w glebie).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PODOBNE ARTYKUŁY

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE