Na tropach wielkich obiektów. Poznajemy polskie drzewa

Na tropach wielkich obiektów. Poznajemy polskie drzewa

NR 3 (19) 2019

Czy dzieci mogą prowadzić naukowe badania terenowe? Oczywiście! Jeśli się postaracie, zrobią to z ogromną frajdą, nie tylko w trakcie lekcji, ale również podczas prowadzonych przez was kolonii i półkolonii. Skorzystajcie z przygotowanego przez nas scenariusza zajęć, wyruszcie na spacer i poznajcie polskie drzewa.


Dzieci lubią duże wyzwania. Wśród wymarzonych zawodów króluje astronauta, primabalerina, a także kierowca ogromnej śmieciarki. Często wymieniani są także naukowcy, zwłaszcza ci „od dużych rzeczy”, tacy jak badacze dinozaurów i egipskich piramid. Idąc tym tropem, proponuję zabawę w badania naukowe dotyczące naprawdę spektakularnych obiektów – drzew. Może wyniki eksploracji nie trafi ą do „Nature”, ale zajęcia z pewnością sprawią dzieciom dużą frajdę.

Przemyślcie, co chcecie uzyskać, przeprowadzając zajęcia

Pierwszym celem będzie prezentacja dendrofl ory. Uczniowie poznają podstawowe rodzaje drzew, takie jak dąb, klon czy świerk. Starsi uczniowie utrwalą wiedzę i rozszerzą ją o kolejne rodzaje, by wreszcie zapoznać się z konkretnymi gatunkami. Trzecioklasistom warto już wprowadzać nazwy dwuczłonowe (np. lipa drobnolistna) oraz pokazać, czym różnią się na przykład liście klonu zwyczajnego i jaworu, albo dębu szypułkowego i bezszypułkowego. Równie ważnym zagadnieniem jest rola drzew i krzewów w ekosystemach.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Fascynujące biologiczno-przyrodnicze doświadczeni

    Doświadczenia to najlepszy sposób na poznawanie otaczającego nas świata, młodzi przyrodnicy je uwielbiają. Nie ma lepszego sposobu na naukę, jak bezpośrednia obserwacja różnych zjawisk. Im wcześniej uczniowie zaczną swoją przygodę badawczo-eksperymentalną, tym lepiej. Zaproponowane w artykule doświadczenia i zabawy mają na celu przede wszystkim rozbudzenie ciekawości, ponadto można wykonać je przy użyciu tanich materiałów dostępnych w każdym domu. Nie jest potrzebne bogato wyposażone laboratorium, wystarczy sala lekcyjna czy przyszkolne podwórko.

  • Lekturki spod chmurki

    Z pewnością ten, kto wybiera książki na wakacyjny, letni czas nie kojarzy ich z lekturami, ze studiowaniem głównych wątków, analizowaniem portretów psychologicznych pierwszoplanowych bohaterów itp. Oczywiście nie oznacza to, że książki na wakacje charakteryzują się naiwną prostotą i lekką rozrywką. Czasami jest wręcz przeciwnie. Czytamy wymagające lektury, ale w naszych głowach nie ma przymusu, więc interpretacja ich treści przychodzi sama. Jak zachęcić uczniów do czytania podczas wakacji?

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE