Dzień Pustej Klasy - Szkolny Szlak Polskiej Przyrody

Dzień Pustej Klasy - Szkolny Szlak Polskiej Przyrody

NR 3 (13) 2018

Dużymi krokami zbliża się Dzień Pustej Klasy. Dzieci już nie mogą doczekać się, by porzucić podręczniki i wziąć udział w różnych ciekawych aktywnościach. Co w tym roku dla nich uszykujemy – wycieczkę do zoo, szkolny festyn, a może ruszymy Szlakiem Polskiej Przyrody? Cudze chwalicie – swego nie znacie…


Wycieczka do leśnego rezerwatu lub na podmokłe łąki będzie dla dzieci niezapomnianym wydarzeniem. Podejrzą tam rodzime rośliny i zwierzęta w naturalnym środowisku ich występowania. Zobaczą unikatowe krajobrazy. Niestety, tego typu wyjazdy mogą okazać się dla nas zbyt kosztowne lub trudne technicznie. W takim przypadku zorganizujmy Szkolny Szlak Polskiej Przyrody. Zaprojektujmy zadania – zabawy i obserwacje przyrodnicze – i rozmieśćmy je na terenie naszej placówki edukacyjnej lub w jej pobliżu. Po wykonaniu pierwszego zadania dzieci otrzymają kopertę ze wskazówkami dotyczącymi lokalizacji kolejnego punktu. W ostatniej kopercie czekać będzie nagroda: zakładki do książek, naklejki lub mały, zdrowy poczęstunek, na przykład suszone owoce.

Wykorzystajmy zasoby naszej szkoły

Projektując zadania, możemy wykorzystać unikatowe zasoby własnej szkoły – dobrze wyposażoną bibliotekę, ogródek dydaktyczny, salę ze sprzętem multimedialnym. Koniecznie też sprawdźmy, jakie skarby ukrywa pracownia przyrodnicza. Czy nasze dzieci widziały już znajdujące się tam hodowle roślin i zwierząt, preparaty w gablotach i słoikach, gipsowe modele, kolorowe tablice informacyjne, mikroskopy? Oglądania starczyłoby na cały Tydzień Pustej Klasy…

A co w przypadku, gdy nie ma żadnej z wymienionych możliwości? Nic straconego. Uniwersalnych, łatwych do przygotowania zabaw i obserwacji jest bardzo wiele. Przysłuchajmy się nagraniom odgłosów ptaków i dopasujmy do nich odpowiednie zdjęcia. Przy okazji wykonamy też wyklejanki, używając do tego przypraw, kasz i innych naturalnych materiałów. Ułóżmy puzzle przedstawiające rośliny chronione i sprawdźmy w atlasach przyrodniczych, a później na mapie, gdzie dokładnie one rosną. Koniecznie zwróćmy też uwagę na charakterystyczne elementy krajobrazu nadmorskiego i górskiego. Wykonajmy na przykład doświadczenia, które pokażą nam, w jaki sposób wiatr tworzy wydmy, a fale rzeźbią morski brzeg. Na zakończenie zabawmy się w zwierzęta tatrzańskie – skaczmy i wspinajmy się jak kozice, wypatrujmy niebezpieczeństwa jak czujne świstaki i zaśnijmy jak niedźwiedź.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Morze eksperymentów

    Wakacje już tuż-tuż! Morze, góry, lasy i jeziora czekają na kolejnych odkrywców. Nim jednak zabrzmi ostatni dzwonek, a uczniowie wyruszą na podbój nieznanego, będziemy mieć kilka takich dni w szkole, kiedy oceny będą już wystawione, a my spokojnie będziemy mogli zająć się trochę luźniejszymi zajęciami. To świetny czas, by przygotować dzieci do naukowego poznawania tego, czego będą doświadczać w czasie letnich miesięcy. W tym artykule zaprezentuję cztery propozycje zadań zarówno dla przedszkolaków, jak i dla uczniów klas I–III, które można wykorzystać w trakcie zajęć dotyczących poznawania Morza Bałtyckiego. Na pewno niejeden z waszych uczniów spędzi tam wakacyjne dni, warto zatem zachęcić go do innego spojrzenia na to miejsce. Może uda mu się zarazić naukową pasją rodziców?

  • Tato to jest Tato!

    Tata znajduje szczególne, ważne miejsce w sercu każdego. A dla przedszkolaka i ucznia w wieku wczesnoszkolnym jest on często całym światem (oczywiście i mama odgrywa taką samą rolę). Dzieci jak powietrza potrzebują do swojego rozwoju częstych, głębokich, autentycznych kontaktów z rodzicami. Na co dzień jednak tata często bywa nieuchwytny, bo porywa go wir pracy, dodatkowych obowiązków i zajęć. My, nauczyciele, szukamy więc pretekstów do tego, by zaaranżować w klasie lub sali spotkanie z rodzicami, zabawy z tatusiami, a z pomocą przychodzą… książki dla dzieci.

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE