Kilka lat temu kalendarz uczniowski wzbogacił się o nowe święto – Dzień Pustej Klasy. W ubiegłej edycji wzięło w nim udział około tysiąc szkół. Ich uczniowie porzucili książki po to, by stanąć oko w oko z przyrodą. Przyłączmy się do akcji, organizując piknik, zabawy podwórkowe albo coś ambitniejszego – Przyrodnicze Podchody. W artykule przedstawiam zbiór inspiracji na zorganizowanie „leśnego dnia” – od inwencji nauczyciela będzie zależał wybór i konfi guracja tych elementów. Warto wysilić wyobraźnię i zorganizować swoim uczniom prawdziwe leśne święto, bez szkolnej ławki.
Las to pierwsze skojarzenie ze słowem „podchody”. Nic dziwnego. Miejsce to pełne jest tajemniczych ścieżek i zakątków. Za każdym krzakiem może kryć się coś niesamowitego. To właśnie tu, w leśnych ostępach ukrywa się wiele gatunków niespotykanych w pobliżu osad ludzkich. Razem z dziećmi podejrzymy, w jaki sposób mrówki budują mrowisko, poszukamy śladów zębów bobra na zwalonym pniu, sprawdzimy, gdzie rosną dzikie poziomki. Nad wymyślaniem zadań nie trzeba się mocno głowić – zajęła się tym sama natura, wystarczy je tylko odszukać.
Park miejski ważne by był stary i urozmaicony, z terenami „dzikimi”.
Podwórko szkolne lub skwer miejsce najbliżej naszej klasy, ale wymagające od nauczyciela najwięcej inwencji. W naszym otoczeniu żyje i rośnie wielu małych sąsiadów, o których istnieniu często nie pamiętamy. Tym razem będziemy mogli przyjrzeć się im z bliska. Z pomocą przyjdą nam też przyrodnicze zabawy plastyczne i ruchowe oraz różnego rodzaju eksperymenty. Do naszej sali mamy kilkadziesiąt metrów, o fachowe pomoce nie będzie więc trudno.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.
W zabawach, w których główną rolę odgrywa sprawność ruchowa (np. czas reakcji i szybkość lokomocyjna) sprawniejsi uczniowie zyskują przewagę nad uczniami mniej uzdolnionymi ruchowo. Co się stanie, jeśli poza szybkością przewodzenia impulsów nerwowych, o końcowym wyniku rywalizacji będzie decydowała poprawna odpowiedź? Jako nauczyciel wychowania fizycznego w klasach IV-VI podczas takich zajęć zaobserwowałem dużo większą aktywność wśród uczniów o mniejszej sprawności ruchowej. Wystarczy przypomnieć sobie wyraz twarzy dziecka, które prawdopodobnie pierwszy raz w życiu było najlepszy w grze na lekcji wychowania fizycznego.
Wakacje coraz bliżej. W tym czasie dzieci mają mnóstwo wolnego czasu, który warto twórczo spożytkować. Podróżujemy z dziećmi, a każda z wypraw przynosi jakieś pamiątki np. muszelki, które w cudowny sposób oparły się sile fal morskich, kamyczki, bursztyny, kawałki drewna, szkiełka. Samodzielne zbieranie muszelek, szyszek, kwiatów i innych materiałów naturalnych sprawia wielką satysfakcję i przyjemność, zwłaszcza jeśli potrafi my je wykorzystać do sporządzenia prezentu czy trwałej pamiątki. Z pewnością stanie się lepszą alternatywą dla tanich, plastikowych przedmiotów, którymi niejednokrotnie „straszą” nas stragany w letnich kurortach.
Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:
618471134
biuro@semantika.pl
www.semantika.pl
ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd
Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP:
7773232650, REGON: 302483298
© Copyright 2019 Grupa Wydawnicza Semantika Sp. z o.o. | Polityka prywatności