Żeby nie być jak ser, czyli jak oswoić tabliczkę mnożenia

Żeby nie być jak ser, czyli jak oswoić tabliczkę mnożenia

NR 6 (10) 2017

W tym artykule znajdziesz:

-pomysły na 6 zabaw doskonalących umiejetności sprawnego posługiwania się tabliczką mnożenia wśród dzieci

-przepis na zabawy matematyczne na szkolnym podwórku i w klasie


...ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole tabliczki mnożenia ani podzielenia.... Chyba każdy zna tekst zabawy „Rolnik sam w dolinie” i nikt nie chce być jak ser. Niestety, wielu dzieciom nauka tabliczki mnożenia spędza sen z powiek. Nabycie tej umiejętności jest niezmiernie ważne i jest to jedna z tych rzeczy, która jest po prostu potrzebna i wykorzystywana przez całe życie. Dlatego chciałabym przedstawić wam kilka moich sprawdzonych sposobów, które z powodzeniem wykorzystuję w swojej klasie. Mam nadzieję, że was zainspirują i wasi uczniowie przestaną śnić koszmary z tabliczką mnożenia w roli głównej.

Pierwsze obowiązkowe spotkanie z tabliczką mnożenia odbywa się w nauczaniu zintegrowanym. Każdy nauczyciel wie, że bez tego uczniów czekają problemy w dalszym etapie nauki. Jednym słowem jest to fundament edukacji matematycznej. Sama nauka tabliczki mnożenia to nie lada wyzwanie. Bardzo często wiąże się z wielogodzinnym spędzaniem czasu nad kartką papieru i nauką na pamięć abstrakcyjnych działań, które nie dla każdego są zrozumiałe. W końcu co za różnica, czy mamy 4 skrzynki po 3 jabłka, czy 3 skrzynki po 4 jabłka, skoro razem jest ich 12. Nie rozumiejąc istoty tabliczki mnożenia, trudno jest się jej nauczyć, nawet jeżeli zastosuje się metodę wykucia na pamięć. Czy można pomóc dzieciom oswoić tabliczkę mnożenia? W tym miejscu, jak zawsze, z pomocą przychodzi ZABAWA. Nauka tabliczki mnożenia od pokoleń przedstawiana jest jako żmudny obowiązek i rodzice, często nieświadomie, straszą nią dzieci. Jeśli jednak przemycimy ją niepostrzeżenie i pokażemy uczniom, że już podczas gry zdołali osiągnąć pierwsze sukcesy, bardziej skomplikowane działania sprawią im znacznie mniej trudu. Poniżej przedstawiam kilka propozycji do wykorzystania na lekcji lub na zajęciach koła matematycznego. Zabawy można modyfi kować w zależności od pory roku. Udowodnijmy dzieciom, że nauka tabliczki mnożenia nie musi mrozić krwi w żyłach, chociaż mamy za oknem zimę.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

 Strona 26  Strona 27  Strona 28

PODOBNE ARTYKUŁY

WYDAWCA

Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@semantika.pl

www.semantika.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE