Mądre pochwały

Mądre pochwały

NR 3 (7) 2017

Wielu rodziców i nauczycieli wierzy w moc pochwał. Chwaląc dziecko, oczekujesz, że twoje pozytywne komunikaty na jego temat zmotywują je do działania. Może też towarzyszyć ci przeświadczenie, że dzięki pochwałom budujesz wysoką samoocenę dziecka i umacniasz jego wiarę w swoje możliwości. Czy na pewno tak się dzieje?


Pochwały, które wspierają rozwój 

 

W jaki sposób dzieci uczą się takiego, a nie innego sposobu interpretowania swoich sukcesów i porażek? Okazuje się, że w ogromnej mierze przejmują nastawienie od swoich rodziców lub nauczycieli. Odbywa się to na 2 sposoby. 

 

1. Dziecko obserwuje, w jaki sposób najbliższe mu osoby tłumaczą osiągnięcia i porażki – zarówno swoje, jak i innych ludzi. Przykładowo, jeśli wierzysz, że sukcesy są wyrazem twojej pracy i zaangażowania (nastawienie na rozwój), to twoje dziecko prawdopodobnie przejmie twój sposób myślenia i zacznie wierzyć, że jego osiągnięcia są zależne od pracy, wysiłku, zaangażowania. 

 

2. Nastawienie dziecka budujesz poprzez bezpośrednie komunikaty, które do niego kierujesz (np. pochwały lub krytykę). Sposób, w jaki chwalisz dziecko, przekłada się na wzrost lub spadek jego motywacji do działania. 

 

Dla wielu osób dużym zaskoczeniem jest fakt, że pochwały mogą również szkodzić. 

 

Liczne badania, jak choćby te przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda, udowadniają, że twoje pochwały mają wielką moc. Dzieci, które w czasie rozwiązywania zadania matematycznego były chwalone za swoją inteligencję słowami: „Brawo, to było trudne zadanie. Musisz być bardzo inteligentny”, rozwijały Joanna Steinke-Kalembka Psycholog, psychoterapeutka, trenerka umiejętności psychospołecznych. Zawodowo i życiowo zafascynowana psychologią i drugim człowiekiem. Na co dzień pracuje z dziećmi i nastolatkami oraz rodzicami, wspierając ich w rozwoju. Założycielka bloga edukowisko.pl, którego idea jest promowanie rzetelnej wiedzy psychologicznej. w sobie nastawienie na trwałość. Ta zdawałoby się niewinna pochwała spowodowała, że w kolejnych zadaniach przygotowanych przez eksperymentatora dziecko zachowywało się zgodnie z przewidywaniami: unikało zmierzenia się z trudniejszym wyzwaniem, łatwo się poddawało, gdy napotykało trudności. Wiele dzieci chwalonych za swoją inteligencję zawyżało także uzyskane przez siebie wyniki, oszukując w ten sposób eksperymentatora. Wszystko po to, aby utrzymać swój obraz inteligentnej osoby. 

 

Tymczasem dzieci, które podczas rozwiązywania zadań były chwalone za swoją pracę słowami: „Brawo, to było trudne zadanie. Musiałeś się napracować, aby je rozwiązać”, zaczynały wierzyć, że ich sukces związany był z podjętym wysiłkiem i zaangażowaniem. W kolejnych zadaniach dzieci te zaczynały przejawiać cechy rozwojowego nastawienia: wolały trudniejsze zadania niż łatwiejsze (bo dzięki nim mogły się czegoś nowego nauczyć) oraz nie poddawały się w obliczu niepowodzeń („Widocznie muszę bardziej pokombinować, aby znaleźć rozwiązanie”). Były zmotywowane do rozwoju i nauczenia się czegoś nowego.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

 Strona 21  Strona 22  Strona 23

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Matematyczny kwadrans

    Niejednokrotnie zdarza się, iż do końca zajęć pozostało nam 10-15 minut, materiał zaplanowany na konkretny dzień został zrealizowany, kolejne wiadomości już nie zostaną przyswojone. Co robić? Zostawić czas na swobodne pogaduszki, czy zaproponować dzieciom zabawę, która pomoże im w łatwy i przyjemny sposób powtórzyć poznany materiał? Odpowiedź jest oczywista, zwłaszcza jeśli jesteśmy wyznawcami starej łacińskiej mądrości, że repetitio est mater studiorum.

  • 3 inscenizacje na zakończenie roku szkolnego

    Powoli nadchodzi koniec roku szkolnego 2016/2017, a wraz z nim uroczystość rozdania świadectw. Choć jest to wydarzenie o bardzo oficjalnym charakterze, to nie możemy sprowadzić go tylko do podsumowań i ocen. Warto pokazać rodzicom postępy dzieci w wyraźnym mówieniu, poruszaniu się na scenie, opanowaniu tekstu, śpiewaniu i graniu poprzez zaprezentowanie inscenizacji. Poniżej przedstawiamy 3 pomysły na jej zorganizowanie.

WYDAWCA


Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@agencjapracytworczej.pl

www.agencjapracytworczej.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE