Mądre pochwały

Mądre pochwały

NR 3 (7) 2017

Wielu rodziców i nauczycieli wierzy w moc pochwał. Chwaląc dziecko, oczekujesz, że twoje pozytywne komunikaty na jego temat zmotywują je do działania. Może też towarzyszyć ci przeświadczenie, że dzięki pochwałom budujesz wysoką samoocenę dziecka i umacniasz jego wiarę w swoje możliwości. Czy na pewno tak się dzieje?


Pochwały, które wspierają rozwój 

 

W jaki sposób dzieci uczą się takiego, a nie innego sposobu interpretowania swoich sukcesów i porażek? Okazuje się, że w ogromnej mierze przejmują nastawienie od swoich rodziców lub nauczycieli. Odbywa się to na 2 sposoby. 

 

1. Dziecko obserwuje, w jaki sposób najbliższe mu osoby tłumaczą osiągnięcia i porażki – zarówno swoje, jak i innych ludzi. Przykładowo, jeśli wierzysz, że sukcesy są wyrazem twojej pracy i zaangażowania (nastawienie na rozwój), to twoje dziecko prawdopodobnie przejmie twój sposób myślenia i zacznie wierzyć, że jego osiągnięcia są zależne od pracy, wysiłku, zaangażowania. 

 

2. Nastawienie dziecka budujesz poprzez bezpośrednie komunikaty, które do niego kierujesz (np. pochwały lub krytykę). Sposób, w jaki chwalisz dziecko, przekłada się na wzrost lub spadek jego motywacji do działania. 

 

Dla wielu osób dużym zaskoczeniem jest fakt, że pochwały mogą również szkodzić. 

 

Liczne badania, jak choćby te przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda, udowadniają, że twoje pochwały mają wielką moc. Dzieci, które w czasie rozwiązywania zadania matematycznego były chwalone za swoją inteligencję słowami: „Brawo, to było trudne zadanie. Musisz być bardzo inteligentny”, rozwijały Joanna Steinke-Kalembka Psycholog, psychoterapeutka, trenerka umiejętności psychospołecznych. Zawodowo i życiowo zafascynowana psychologią i drugim człowiekiem. Na co dzień pracuje z dziećmi i nastolatkami oraz rodzicami, wspierając ich w rozwoju. Założycielka bloga edukowisko.pl, którego idea jest promowanie rzetelnej wiedzy psychologicznej. w sobie nastawienie na trwałość. Ta zdawałoby się niewinna pochwała spowodowała, że w kolejnych zadaniach przygotowanych przez eksperymentatora dziecko zachowywało się zgodnie z przewidywaniami: unikało zmierzenia się z trudniejszym wyzwaniem, łatwo się poddawało, gdy napotykało trudności. Wiele dzieci chwalonych za swoją inteligencję zawyżało także uzyskane przez siebie wyniki, oszukując w ten sposób eksperymentatora. Wszystko po to, aby utrzymać swój obraz inteligentnej osoby. 

 

Tymczasem dzieci, które podczas rozwiązywania zadań były chwalone za swoją pracę słowami: „Brawo, to było trudne zadanie. Musiałeś się napracować, aby je rozwiązać”, zaczynały wierzyć, że ich sukces związany był z podjętym wysiłkiem i zaangażowaniem. W kolejnych zadaniach dzieci te zaczynały przejawiać cechy rozwojowego nastawienia: wolały trudniejsze zadania niż łatwiejsze (bo dzięki nim mogły się czegoś nowego nauczyć) oraz nie poddawały się w obliczu niepowodzeń („Widocznie muszę bardziej pokombinować, aby znaleźć rozwiązanie”). Były zmotywowane do rozwoju i nauczenia się czegoś nowego.

Pozostało jeszcze 63% artykułu.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

   ZAMÓW PRENUMERATĘ

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

Elektroniczna wersja czasopisma jest przystosowana do wyświetlania na ekranach wszystkich urządzeń mobilnych, niezależnie od ich wielkości. Wszystkie artykuły wyświetlą się poprawnie na:

  • smartfonie
  • tablecie
  • laptopie i monitorze komputera stacjonarnego
   ZAMÓW PRENUMERATĘ

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Powiew letniego odpoczynku – czytanie wrażeniowe z grupą dzieci

    Czy czujecie już ciepły powiew letniego odpoczynku? Koniec roku szkolnego zbliża się swoimi zapracowanymi krokami. Może więc w przeddzień testowania uczniów, wypisywania diagnoz i świadectw warto przenieść się w krainę, gdzie jest tak, jakbyśmy tego najbardziej pragnęli, gdzie rodzą się pytania i znajdują odpowiedzi, gdzie relaks przeplata się z refleksją i harmonią. To kraina wyobraźni. To kraina książek.

  • Snuj się snuj bajeczko... czyli historia pewnej opowieści

    Dzisiejszy świat pełen emotikonów, zdrobnień, skrótów nie bardzo zachęca nas do tworzenia historii, które mają swój wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Nawet na testach Dzieci mają zmieścić się w 10 zdaniach, 100 słowach itd., a dziś ja będę chciała namówić was na obudzenie w Dzieciach pasji do opowiadania, do stania się bajarzem czy bajarką. Może to być także pomysł na bardzo nietypowe spotkanie z Rodzicami – nie o postępach Dzieci w nauce, nie o zachowaniu się grupy czy klasy, ale spotkaniu, które będzie pełne inspiracji, a jego zwieńczeniem stanie się bajka.

WYDAWCA


Wydawca czasopism oraz publikacji elektronicznych dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz przedszkoli. Organizator szkoleń i praktycznych kursów wspierających grono pedagogiczne w nowoczesnym zarządzaniu placówką oświatową.

KONTAKT

61 221 69 78     532 134 086

biuro@agencjapracytworczej.pl

www.agencjapracytworczej.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE