LUTY 1 (5) 2017

NR 1 (5) 2017

INSPIRACJE NAUCZANKI

WYDANIE: luty - marzec 1 (5) 2017

Gorsza była tylko chemia, ale to już w liceum. Matematyka straszyła przez całą podstawówkę, mniej więcej od momentu, kiedy na lekcjach pojawiły się ułamki. I byłaby taką straszną jędzą gdybym pewnego dnia nie odkryła, że główkowanie i wymyślanie właściwego rozwiązania może być fantastyczną zabawą. To było odkrycie epokowe – matematyka jako zabawa dla umysłu! Dlatego szczególnie ważne jest dla nas, aby małym uczniom podsuwać to pozytywne skojarzenie i jak najczęściej… bawić się matematyką. Już 12 marca przypada Dzień Matematyki. Nie przeszliśmy obok tego tematu obojętnie i wykorzystaliśmy okazję, aby zasypać Was pomysłami na kreatywne zajęcia matematyczne. Znajdziecie wśród nich takie, które adaptują popularne gry planszowe i towarzyskie takie jak Dobble czy Rummikub (a co za tym idzie zapewniają dawkę fantastycznej zabawy). Możecie również zaaranżować w swojej klasie podwórko i nauczyć dzieci gier znanych z dzieciństwa – klasy, gra w gumę, w kapsle… doskonale nadają się do tego, żeby za ich pomocą utrwalać poznany materiał. Zima nas nie opuszcza – skorzystajmy z tego i porozmawiajmy z dziećmi o zimowych aktywnościach korzystając z action cards – kart do zadań specjalnych. Luty to również czas karnawałowego szaleństwa, dlatego proponujemy Wam wyjątkowe eksperymenty z efektem „wow!”, które będą błyszczeć brokatem. Przedstawiamy również pomysł na bal karnawałowy rodem z kosmosu – pomoże Wam wprowadzić materiał związany z naszym Układem Słonecznym w sposób jak najbardziej zabawowy. Powoli przygotowujemy się również na nadejście wiosny. Zima tak bardzo nas już zmęczyła i nie warto przegapić pierwszych sygnałów zmieniającej się pory roku, dlatego proponujemy Wam skorzystanie z „Dzienniczka obserwatora przyrody” i wyruszenie w teren. Zmęczone po zimie organizmy można wzmocnić, proponując uczniom wspólne wykonanie wiosennych, kolorowych past kanapkowych. Coraz cieplejsze powietrze zachęca nas również do częstszych wyjść poza szkolne mury i uprawiania aktywności fizycznej – przedstawiamy Wam źródła finansowania, które pozwolą Waszym placówkom zorganizować atrakcyjne zajęcia sportowe i wzbogacić się o niezbędny ku temu sprzęt.

I jeszcze jedno – już 23 i 24 marca spotykamy się w Poznaniu na wielkim święcie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej – przed nami konferencja „Wzmacniacz Nauczanki”! Chcecie poznać autorów, spotkać wyjątkowych ludzi, przeżyć aktywne prelekcje i warsztaty, zaczerpnąć garściami pomysłów, odpocząć i wzmocnić się do dalszej pracy? Nie może Was tam zabraknąć!

Odczarowujemy luty i marzec – koniec zimy i początek wiosny mogą być czasem wspaniałej zabawy i wartościowej nauki. Życzymy Wam tego z całego serca!

Maria Winiarska
Redakcja magazynu „Inspiracje Nauczanki”

CZYTAMY I MÓWIMY

POMYSŁ NA MATMĘ

  • Poszukiwacze działań

    Zabawa „Poszukiwacze działań” jest propozycją, którą można wykorzystać w każdej grupie wiekowej. Jej formuła jest łatwa, dlatego zasady zrozumieją nawet przedszkolaki. Odrobinę więcej pracy wymaga ona od nauczyciela, zakłada jednak możliwość zaangażowania uczniów w przygotowanie wspólnej zabawy. Jest to idealny pomysł na utrwalenie poznanego materiału. Dzięki grze „Poszukiwacze działań” możemy doskonalić umiejętności matematyczne przede wszystkim w zakresie znajomości kolejności wykonywania działań oraz dodawania i odejmowania.

  • Znajdź ukrytą cyfrę

    Jakiś czas temu świat gier towarzyskich zawojowała gra „Dobble”. Do potyczki stawali zarówno dorośli, jak i dzieci, ćwicząc swój refleks i spostrzegawczość. Zasady gry są bardzo proste, jednak sama rozgrywka wymaga od uczestników naprawdę dużego skupienia i szybkości podejmowania decyzji. Co jednak ciekawe, dzieci wprost uwielbiają w nią grać. To doskonała okazja, żeby za jej pomocą wprowadzić treści dydaktyczne lub sprawdzić postępy w nauce. Moja propozycja dotyczy nauki matematyki wśród najmłodszych uczniów. Dzięki niej dzieci uczą się cyfr i jednocześnie rozwijają swoją spostrzegawczość. Można w nią grać na wiele sposobów, dlatego jestem przekonana, że przyniesie dzieciom wiele radości i sprawi, że matematyka stanie się jednym z najatrakcyjniejszych przedmiotów w szkole.

BADACZE NATURY

FREESTYLE

  • Litera – forma dekoracyjna

    Jak powszechnie wiadomo, dzieci chętniej uczą się poprzez zabawę niż poprzez żmudne i, co tu dużo mówić, nudne ćwiczenia. Myślę, że dość ciekawą formą poznawania oraz utrwalania umiejętności pisania liter będzie zaproponowane przeze mnie ćwiczenie. Dzieci zanim nauczą się pisać, powinny ćwiczyć umiejętność malowania oraz rysowania, ponieważ to wspaniale przygotowuje ich ręce do pisania. Proponuję zatem połączyć te dwie czynności w jednym ćwiczeniu.

COŚ Z NICZEGO

  • Plastikowe nakrętki, to nie tylko zamknięcie butelki

    Czasami myślę, że może i to dobrze, że nie mamy wielkich nakładów finansowych na nowości, bo to motywuje to do kreatywnego myślenia, ciągłego poszukiwania, a co za tym idzie, do samorozwoju i nieustannego wzbogacania swojego warsztatu. Nagle okazuje się, że otacza nas wiele przedmiotów, o których wykorzystaniu nigdy wcześniej nie myśleliśmy. Weźmy chociażby zwykłą plastikową nakrętkę…

GOTUJ Z KLASĄ

  • Wiosenne pasty

    Analizując nawyki żywieniowe dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, można zauważyć, że niestety niechętnie sięgają po pasty kanapkowe. Przyczyn takiej sytuacji jest kilka, a naczelną z nich jest brak nawyków zdrowego żywienia.

CLASS? YES!

  • Winter actions

    W zeszłym roku prym na moich zajęciach wiodły action cards. Koncept bardzo prosty, uniwersalny i dobrze znany nauczycielom zza oceanu. Warto przyjrzeć się mu bliżej, a zatem mam dla was, drodzy czytelnicy, kilka słów o tym, czym właściwie są action cards, jak je przygotować i jak wykorzystać na zajęciach z młodszymi i starszymi uczniami. Przygotowałam również zestaw zimowych kart ruchowych.

AKCJA AKTYWIZACJA

  • Kosmiczny bal

    Karnawał to czas zabaw, tańców i bali. W wielu szkołach i przedszkolach odbywają się imprezy, podczas których dzieci przebierają się za ukochane księżniczki (cała sala Elz) czy superbohaterów. Sama z rozrzewnieniem wspominam swoje pierwsze taneczne kroki w stroju czerwonego kapturka. Dziś jednak mam trochę inną propozycję, która pozwoli połączyć dobrą zabawę z poznawaniem… kosmosu. Bo czemu nie wykorzystać tej okazji i czegoś się nie nauczyć. Gotowi do startu? Ruszamy!

  • Podwórkowa matematyka

    Zima nie jest porą łaskawą dla amatorów pracy z dziećmi na świeżym powietrzu. Śnieżna aura nie dopisuje zbyt często, w zamian mamy deszcz i wszechobecne błoto. Marzymy więc o wiośnie i planujemy kolejne zabawy, które przeprowadzimy, gdy tylko pogoda się polepszy. Zamknięci w szkolnych murach nie musimy jednak rezygnować z zabaw zaczerpniętych prosto z dziecięcego podwórka.

NIE Z WŁASNEJ KIESZENI

  • Gdzie są pieniądze na sport w szkole?

    Potrzeba ruchu i aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży jest oczywista. Wprawdzie lekcje wychowania fizycznego na wszystkich poziomach edukacyjnych zachęcają uczniów do aktywności, jednak stopień zaangażowania w nie zależy w dużej mierze od atrakcyjności i różnorodności tych zajęć. A gdyby tak szkoła mogła pozyskać środki na szeroko rozumianą działalność sportową?

WYDAWCA


Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy przede wszystkim:

  • inspirować naszych Klientów do nieszablonowych rozwiązań,
  • dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień,
  • wspierać w zawodowym rozwoju,
  • pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

618471134

biuro@agencjapracytworczej.pl

www.agencjapracytworczej.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE