PAŹDZIERNIK 3 (3) 2016

NR 3 (3) 2016

INSPIRACJE NAUCZANKI

WYDANIE: październik - listopad 3 (3) 2016

Zalane słońcem, zarzucone kolorami, które nagle pojawiły się na wszystkich okolicznych drzewach, wkroczyłyśmy w nową porę roku. Jesień! Czas na zbieranie kasztanów, żołędzi i barwnych liści, robienia z nich śmiesznych ludków. Ale przecież jesień to nie tylko kasztany! To wspaniała okazja, żeby wybrać się na długi spacer i poobserwować jak przyroda przeżywa okres najsilniejszej wegetacji, i jak powoli przygotowuje się do zimy. A może podczas wyprawy rozbudzić w uczniach żyłkę tropiciela i zaprosić do wspólnej zabawy w detektywów? Przed wyruszeniem zaś przygotować przepyszny koktajl mocy, który pozwoli dzieciom długo biegać i odkrywać fascynujący świat. Wykorzystajmy także naturalną dziecięcą ciekawość świata, proponując wykonanie niezwykle ciekawych wodnych eksperymentów przygotowanych przez „Nauka jest fajna!”.

W tym numerze podpowiemy również jak zaaranżować przestrzeń klasową, aby wspomóc harmonijny rozwój uczniów w każdej sferze aktywności oraz jak radzić sobie z silnymi emocjami u dzieci – może uda się zamknąć je w magicznym słoiku? Przedstawiamy również pomysł na wykorzystanie „kompleksu zainteresowań” i wprowadzenia dzieci w fascynujący świat nauki, w którym to one będą grały pierwsze skrzypce. Brzmi poważnie? Pokażemy, że już po pierwszym miesiącu przygody szkolnej jest to możliwe.

Jesień to wspaniała i twórcza pora roku – nie rezygnujmy z aktywnych form spędzania czasu, spacerów, dłuższych i krótszych wypraw, zabaw, gier i eksperymentów.

Zapraszamy na październik i listopad pełne przygód. Inspirujących!

Maria Winiarska

Redakcja magazynu Inspiracje Nauczanki

CZYTAMY I MÓWIMY

POMYSŁ NA MATMĘ

  • Karciana gra matematyczna

    Przekazywana w tradycyjny sposób wiedza matematyczna bywa dla dzieci zbyt trudna, nudna, a nawet stresująca, natomiast zabawa zachęca do aktywności, myślenia i często bywa kluczem do zrozumienia trudnych zagadnień matematycznych. Dlatego bardzo często w swojej pracy wykorzystuję różnorodne gry i zabawy, które rozwijają umiejętności matematyczne. Jednym z takich pomysłów jest karciana gra matematyczna, dzięki której możemy doskonalić dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie i kolejność działań.

BADACZE NATURY

FREESTYLE

  • Magia klasowej przestrzeni

    Kiedy myślimy o nauce w szkole, przychodzą nam do głowy: uśmiechnięte buzie dzieci, otwarta książka, kolorowe kredki i wielkie tornistry, a przecież nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie sala – miejsce pracy, zabawy, odpoczynku, ale i emocji. W jednej niewielkiej przestrzeni igrają ze sobą radość, smutek, zwycięstwo, tęsknota, duma i zawstydzenie. Jakież to musi być niezwykłe miejsce na ziemi, że wszystko tam można znaleźć… Szkoła jest dla dziecka miejscem, w którym zaczyna poznawać świat w sposób zaplanowany i systematyczny, a jego rozwój jest stymulowany celowo i profesjonalnie. Fachowość edukacji zawiera się zatem także w aranżacji szkolnej przestrzeni.

  • Improwizujmy teatralnie!

    W naszym teatrzyku improwizowanym każdy może wziąć udział i wybrać dla siebie rolę, która mu odpowiada. Trzeba wymyślić odpowiednią bajkę i puścić wodze fantazji. Podany poniżej przykład to propozycja, którą można dowolnie modyfikować.

COŚ Z NICZEGO

  • Złów zasadę, czyli zabawy z ortografią

    Wprowadzanie aktywnych form pracy jest zawsze łatwiejsze w przypadku powtarzania materiału. Wydaje nam się naturalniejsze, by bazować na wiadomościach, które dzieci już poznały i w miarę opanowały. Na tej samej zasadzie działają przecież wszelkie teleturnieje – sprawdzają w sposób mniej lub bardziej innowacyjny wiedzę, którą uczestnicy już powinni mieć. A co w przypadku, gdy mamy dopiero wprowadzić nowy materiał? Czy koniecznie musi się to wiązać z przepisywaniem wiadomości z tablicy do zeszytu? Z mojego doświadczenia wynika, że informacje, w zdobyciu których dziecko musiało odrobinę się natrudzić, zostają w małej głowie o wiele dłużej niż takie, które zostały tylko odczytane lub przepisane.

GOTUJ Z KLASĄ

  • Jaki kształt ma zdrowie?

    Jednym w podstawowych błędów w żywieniu dzieci jest zbyt mała ilość warzyw i owoców w codziennym menu. Okazuje się, że dieta dzieci często jest monotonna, uboga w witaminy, a próby przekonania, że marchewka jest zdrowa, okazują się nieskuteczne. Jak zmienić tę sytuację? Jak przekonać dzieci do jedzenia na co dzień zalecanych przez Instytut Żywności i Żywienia 5 porcji warzyw i owoców?

CLASS? YES!

AKCJA AKTYWIZACJA

POMÓŻ MAŁEJ GŁOWIE

  • Magiczny słoik, który uspokaja wzburzone emocje

    W twojej pracy nauczyciela zapewne bardzo często zdarzają się sytuacje, w których jesteś świadkiem wybuchów intensywnych emocji u swoich podopiecznych. Nie ma w tym nic dziwnego. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie mają jeszcze w pełni ukształtowanej kory przedczołowej – regionu mózgu, który u osób dorosłych odpowiada za efektywne radzenie sobie z emocjami. Z tej przyczyny dziecięce emocje mogą być przeżywane wyjątkowo intensywnie i burzliwie.

WYDAWCA


Wydawca czasopism oraz publikacji elektronicznych dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz przedszkoli. Organizator szkoleń i praktycznych kursów wspierających grono pedagogiczne w nowoczesnym zarządzaniu placówką oświatową.

KONTAKT

61 221 69 78     532 134 086

biuro@agencjapracytworczej.pl

www.agencjapracytworczej.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE