SIERPIEŃ 2 (2) 2016

NR 2 (2) 2016

INSPIRACJE NAUCZANKI

WYDANIE: sierpień - wrzesień 2 (2) 2016

Chociaż ostatnie dwa miesiące mijają dla Was pod hasłem zasłużonego odpoczynku, w redakcji Inspiracji Nauczanki praca wre, a gromadzenie materiałów trwało całe wakacje. Zaglądaliśmy do nauczycielskich szuflad w poszukiwaniu zaskakujących pomysłów, dyskutowaliśmy z Wami o przeprowadzonych zabawach, zachęcaliśmy do podzielenia się nietypowymi materiałami i przygotowania relacji z Waszych superzajęć.

W rezultacie możemy przedstawić Wam drugi numer Inspiracji Nauczanki, w którym znajdziecie kolejną dawkę twórczych impulsów do działania w rozpoczynającym się roku szkolnym. W aktualnym wydaniu zgromadziliśmy sporo materiałów dedykowanych zajęciom matematycznym, aby pokazać dzieciom, że nauka liczenia nie musi być nudna. Często zauważam, że ten obszar sprawia małym uczniom trudność i prowadzi do szybkiego zniechęcenia. Tym bardziej warto przygotować kreatywne zajęcia, podczas których dobra zabawa przesłoni wysiłek wykonywania działań. Zachęcam szczególnie do przetestowania na swoich zajęciach matematycznej wojny, dywanika z cyferkami oraz podwórkowej krzyżówki.

W sierpniowo-wrześniowym numerze sporo miejsca poświęciliśmy także pomysłom na początek roku szkolnego. Po dwumiesięcznej przerwie we wspólnej pracy przyda się wszystkim „rozgrzewka” w formie zabawy integrującej zespół klasowy. Tym z Was, które rozpoczynają zajęcia w klasach 0 i I, mogą się także przydać pomysły na budowanie poczucia bezpieczeństwa u nowych uczniów. Okres powakacyjny to również moment przypominania i powtarzania wiadomości z poprzedniego semestru. Wykorzystajcie ostatnie dni dobrej pogody i zorganizujcie np. sztafetę podwórkową na boisku.

Mam nadzieję, że drugi numer magazynu zainspiruje także nauczycielki zerówek, które stoją przed koniecznością (a może częściej – szansą?) na organizację nowych zajęć dla sześciolatków powtarzających ostatni rok przedszkolny. Z tą intencją przygotowaliśmy m.in.: pomysły na realizację wrześniowych świąt (Dnia Marzyciela, Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka oraz Dnia Globalnego Czytania), scenariusze wycieczek przyrodniczych do lasu, parku i na łąkę oraz zabawę matematyczną „Liczymy i odkrywamy”. Zachęcam do czytania i wykorzystywania.

 

Ania Gadzińska-Kryjak
Redaktor naczelna

CZYTAMY I MÓWIMY

  • Dzień bez podręcznika. Kalendarz nietypowych dni

    Edukacja małego dziecka nigdy nie jest zamknięta w murach przedszkola czy szkoły. Odkrywanie świata przez dzieci ma swoją specyfikę, angażuje bowiem ich wszystkie zmysły, wrażliwość na holistyczne pojmowanie rzeczywistości i chęć eksperymentowania. Nauczanie i uczenie się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym nie może ograniczać się tylko do zadań wypływających z podręcznika czy kart pracy, a pomysły na uatrakcyjnienie zajęć mogą przynieść same dzieci, ale też dostarcza ich codzienne życie.

POMYSŁ NA MATMĘ

  • Matematyczna wojna - dodawanie i odejmowanie w klasie I

    Pomysł na grę zrodził się w trakcie przygotowań do zajęć otwartych. Bardzo zależało mi na tym, by rodzice, zamiast usiąść z tyłu i obserwować, aktywnie uczestniczyli w lekcji. Chciałam, by wyszli, wiedząc, jak ważna jest nauka przez zabawę oraz jak oni, rodzice, mogą włączać się do tej nauki. „Matematyczna wojna” okazała się strzałem w dziesiątkę! Dzieci grały ze swoimi rodzicami. Dorośli cierpliwie czekali, aż dziecko policzy swoje działanie, jednocześnie sprawdzali poprawność wyniku. Satysfakcja z wygranej była ogromna, ale myślę, że przegrana z ukochaną mamą też była do zaakceptowania.

  • Stawiamy pierwsze matematyczne kroki

    Małe dzieci mają w sobie naturalną ciekawość i chęć poznawania świata – także świata matematyki. Warto ten zapał pielęgnować i rozwijać umiejętności matematyczne, dostarczając maluchom kreatywnych zabaw, w których przemycimy elementy liczenia. W ten sposób rozwiązywanie zadań stanie się atrakcyjne oraz dostarczy dzieciom niezapomnianych wrażeń.

  • Matematyczny dywanik

    „Matematyczny dywanik” niezwykle uatrakcyjnia naukę matematyki. Dzieci chętnie doskonalą umiejętności matematyczne przy wykorzystaniu maty z cyferkami. Forma ta stwarza wiele możliwości zastosowania, a wszystko zależy od kreatywności nauczyciela i dzieci.

BADACZE NATURY

COŚ Z NICZEGO

GOTUJ Z KLASĄ

  • Gotowanie zdrowych potraw z dziećmi. Czy to możliwe?

    Wydaje nam się, że obecnie niewiele mamy czasu na gotowanie pełnowartościowych posiłków z naturalnych składników. Nie mówiąc już o sytuacji, w której przy przygotowywaniu posiłków miałyby nam pomagać dzieci, które w naszym wyobrażeniu jedynie spowalniają pracę – już choćby podczas obierania warzyw. Myślimy, że prawdziwe gotowanie stwarza różne niebezpieczeństwa, stąd rzadko zapraszamy dzieci do współpracy. Jednak z różnych względów warto przełamać te stereotypy.

CLASS? YES!

AKCJA AKTYWIZACJA

OSWAJAMY NOWE TECHNOLOGIE

  • Porozmawiajmy z rodzicami… online

    Komunikacja nauczyciela z rodzicami przebiega chyba najintensywniej na samym początku edukacji dzieci. Potrzeba przekazywania dorosłym bieżących informacji o działaniach planowanych w klasie pojawia się niemal codziennie. Jako mama wychowująca trójkę szkolnych dzieci, doświadczam tej intensywności na 300%.

NIE Z WŁASNEJ KIESZENI

  • Jak zdobyć dodatkowe fundusze na edukację ekologiczną?

    W naszych głowach często drzemie mnóstwo dobrych pomysłów, które mogłyby zmienić świat. Nierzadko jednak problemy zaczynają się już podczas pierwszej próby wprowadzenia ich w życie. Nie jest też tajemnicą, że najczęstsza przyczyna porzucania idei, to brak wystarczających funduszy na jej realizację. Tak nie musi być, naprawdę!

POMÓŻ MAŁEJ GŁOWIE

  • Zabawy integrujące zespół klasowy – pomysły na początek roku szkolnego.

    Zabawa jest absolutną istotą dziecięcej aktywności. To dzięki niej młody człowiek ma możliwość odkrywania swoich pasji, talentów, zdolności oraz ograniczeń, poprzez nią może odkrywać również swoją osobowość. Zabawa jest dla dziecka wszystkim i wszystko może być dla niego zabawą. Ona właśnie, przyjmując przeróżną postać, nieuchronnie prowadzi do rozwoju.

  • Poczucie bezpieczeństwa – ważne, aby je mieć

    Dobre samopoczucie dziecka w szkole to kluczowa sprawa. Od tego, jak mały uczeń odbiera szkołę, zależeć będzie jego nastawienie, a co za tym idzie, także motywacja do nauki. Krótko mówiąc, zbudowanie przez nauczyciela bezpiecznej atmosfery może znacząco przyczynić się do odnalezienia się dziecka w nowej roli społecznej – roli ucznia.

DODATKI SPECJALNE

WYDAWCA


Tworzymy magazyny, publikacje oraz serwisy wspierające codzienną pracę specjalistów z różnych grup zawodowych. Chcemy naszych Klientów inspirować do nieszablonowych rozwiązań. Chcemy dostarczać praktycznych podpowiedzi do skomplikowanych zagadnień. Chcemy wspierać w zawodowym rozwoju. Chcemy pomagać, uprzyjemniać codzienność i towarzyszyć w bieżącej pracy.

KONTAKT

61 221 69 78     532 134 086

biuro@agencjapracytworczej.pl

www.agencjapracytworczej.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE