Nauka poprzez zabawę – jak zawierać treści programowe w grach i zabawach ruchowych?

Nauka poprzez zabawę – jak zawierać treści programowe w grach i zabawach ruchowych?

NR 3 (7) 2017

W zabawach, w których główną rolę odgrywa sprawność ruchowa (np. czas reakcji i szybkość lokomocyjna) sprawniejsi uczniowie zyskują przewagę nad uczniami mniej uzdolnionymi ruchowo. Co się stanie, jeśli poza szybkością przewodzenia impulsów nerwowych, o końcowym wyniku rywalizacji będzie decydowała poprawna odpowiedź? Jako nauczyciel wychowania fizycznego w klasach IV-VI podczas takich zajęć zaobserwowałem dużo większą aktywność wśród uczniów o mniejszej sprawności ruchowej. Wystarczy przypomnieć sobie wyraz twarzy dziecka, które prawdopodobnie pierwszy raz w życiu było najlepszy w grze na lekcji wychowania fizycznego.


Dzieci w wieku 6–10 lat uwielbiają zabawy i gry, mają naturalne chęci współzawodnictwa. Wystarczy przyjrzeć się uczniom młodszych klas w trakcie zajęć ruchowych – wygrana jest najważniejsza, a każda gra i zabawa przebiega w bardzo intensywny sposób. To doskonała okazja, żeby wykorzystać tę naturalną skłonność. Poniżej przedstawię kilka pomysłów na zabawy, w których, poza aktywnością ruchową, dzieci będą musiały odwoływać się do opanowanych bądź dopiero poznawanych treści z zakresu innych przedmiotów. Podczas takich zajęć do zwycięstaw nie jest potrzebna tylko sprawność, ale też wiedza z wybranego obszaru tematycznego. Wówczas aktywność ruchowa (przyjemność) wraz z nauczanymi treściami (nauka) wywołują emocje, które sprzyjają lepszemu zapamiętywaniu wiadomości. Dzięki takiej formie uczniowie mniej sprawni ruchowo mogą stanowić bardzo ważne ogniwo w drużynie, a od ich wiedzy mogą zależeć osiągane przez zespół wyniki.

Pozostało jeszcze 87% artykułu.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

   ZAMÓW PRENUMERATĘ

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI ELEKTRONICZNEJ

Elektroniczna wersja czasopisma jest przystosowana do wyświetlania na ekranach wszystkich urządzeń mobilnych, niezależnie od ich wielkości. Wszystkie artykuły wyświetlą się poprawnie na:

  • smartfonie
  • tablecie
  • laptopie i monitorze komputera stacjonarnego
   ZAMÓW PRENUMERATĘ

PODOBNE ARTYKUŁY

  • Świętujemy Dzień Pustej Klasy

    Kilka lat temu kalendarz uczniowski wzbogacił się o nowe święto – Dzień Pustej Klasy. W ubiegłej edycji wzięło w nim udział około tysiąc szkół. Ich uczniowie porzucili książki po to, by stanąć oko w oko z przyrodą. Przyłączmy się do akcji, organizując piknik, zabawy podwórkowe albo coś ambitniejszego – Przyrodnicze Podchody. W artykule przedstawiam zbiór inspiracji na zorganizowanie „leśnego dnia” – od inwencji nauczyciela będzie zależał wybór i konfi guracja tych elementów. Warto wysilić wyobraźnię i zorganizować swoim uczniom prawdziwe leśne święto, bez szkolnej ławki.

  • Powiew letniego odpoczynku – czytanie wrażeniowe z grupą dzieci

    Czy czujecie już ciepły powiew letniego odpoczynku? Koniec roku szkolnego zbliża się swoimi zapracowanymi krokami. Może więc w przeddzień testowania uczniów, wypisywania diagnoz i świadectw warto przenieść się w krainę, gdzie jest tak, jakbyśmy tego najbardziej pragnęli, gdzie rodzą się pytania i znajdują odpowiedzi, gdzie relaks przeplata się z refleksją i harmonią. To kraina wyobraźni. To kraina książek.

WYDAWCA


Wydawca czasopism oraz publikacji elektronicznych dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz przedszkoli. Organizator szkoleń i praktycznych kursów wspierających grono pedagogiczne w nowoczesnym zarządzaniu placówką oświatową.

KONTAKT

61 221 69 78     532 134 086

biuro@agencjapracytworczej.pl

www.agencjapracytworczej.pl

ul. Żuławska 10, 60-412 Poznań
KRS: 0000470869, Sąd Rejonowy w Poznaniu,
VIII Wydział Gospodarczy KRS
NIP: 7773232650, REGON: 302483298

ZADAJ PYTANIE